« قسمت سوم مناظره، ،خیلی جذاب حتما مطالعه کنید | رد شبهه در باب آیه ولایت » |
شبهه 5 : همانطور که ميدانيد کار اضافي در نماز باعث بطلان نماز ميشود. امام علي از خاشعين در نماز بوده و انجام چنين کاري توسط ايشان واقعاً بعيد بوده است و فراموش نکنيم که رکوع در معني به معناي خشوع و خضوع است.
پاسخ : اولا اين عمل نه تنها لطمه ای به مقام آن حضرت نمي زند بلکه توجه به سائل و تصدق به او و دل او را خوش نمودن موجب کمال است چه آنکه آنحضرت پيوسته در همه حال توجه بخدا و رضای پروردگار داشته و در اين عمل هم جمع نموده ميان عبادت بدني و روحي با عبادت مالي که انفاق در راه خدا باشد. آن التفاتي که شنيده ايد لطمه به خشوع ميزند و سبب نقصان عبادت مي گردد التفات به امور دنيوی و اغراض نفساني ميباشد و الا توجه به عمل خير که عبادتست در عبادت ديگر موجب کمال است مثلا در نماز اگر آدمِ گريه کند برای عزيزانش ولو برای اعز خلق الله که خاندان محمد و آل محمد سلام الله عليهم اجمعين باشد موجب بطلان نماز مي گردد ولي اگر در حال نماز برای شوق و اشتياق بحق و يا خوف از خدا گريه نمايد موجب کمال و فضيلت است.
اما در مورد خضوع و خشوع : اين معني در محل معين معتبراست ولي اگر امر به رکوع نماز را که فعل واجب معين است شما لغةَ بخواهيد حمل بر خشوع کنيد مورد ملعبه عقلاء و اهل دين و دانش خواهيد شد و به عبارت ساده تر آيا مي توان در نماز به جای رکوع حرکتي ديگر که نشاندهنده خشوع و تواضع باشد انجام داد و نام آنرا رکوع گذاشت؟
یا
در کتاب صحيح مسلم نقل ميکنند:
وقتي پيامبر اکرم صلي الله عليه و سلم نماز ميخواند، نوه خودش را از دخترش زينب، بغل ميکرد. وقتي ميخواست بلند شود، او را در بغل ميگرفت و وقتي به سجده ميرفت، او را زمين ميگذاشت. همينطور در رکعات بعدي.
صحيح مسلم، ج1، ص73، حديث1099
آيا در اينجا هم ميگوييد که نماز پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) باطل است يا نه؟ ولي نسبت به اميرالمؤمنين (عليه السلام) اينهمه جسارت ميکنيد؟ آيا اين فعل پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم)، وقت بيشتري را ميبرد يا در يک لحظه انگشتر را در آوردن به سائل دادن؟ اينها با هم قابل مقايسه نيستند.
اين در صحيح مسلم است و احتياجي هم به سند ندارد.
روايت ديگري داريم در مسند احمد از ابوهريره که ميگويد:
وقتي پيامبر اکرم صلي الله عليه و سلم نماز ميخواند، حسن و حسين ميآمدند بر پشت حضرت سوار ميشدند و وقتي حضرت ميخواست از سجده بلند شود، خيلي آرام، حسن و حسين را ميگرفت و بر زمين ميگذاشت و از زمين بلند ميشد و دوباره وقتي به سجده ميرفت، اين دو بر پشت حضرت سوار ميشدند و دوباره حضرت با آرامي، اين دو را روي زمين ميگذاشت. وقتي که حضرت از دو سجده بلند ميشد، اين دو را روي زانوي خودش قرار داد.
مسند احمد، ج2، ص513 ـ فضائل الصحابة للنسائي، ص20 ـ السنن الكبرى للنسائي ، ج5، ص50 ـ مستدرک الصحيحين للحاکم النيشابوري، ج3، ص167 ـ البداية و النهاية لإبن كثير، ج6، ص168 ـ المعجم الكبير للطبراني، ج3، ص52
اين همه کار از نبي مکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در طول نماز اتفاق ميافتد. آيا در آنجا، اين کار، موجب بطلان نماز نيست؟
فرم در حال بارگذاری ...