« در مورد صحیح بخاری 1 | پیوست مناظره قسمت 9 » |
مناظره علمای شیعه و سنی در حضور فرزند آلب ارسلان سلجوقی- قسمت نهم
مناظرهي روز دوم
شيخ عباسي: شيعيان، خلافت سه خليفهي نخست را قبول ندارند و اين عقيدهي آنان نادرست است، زيرا اگر آنان مومن نبودند، چرا پيامبر خدا با دخترانشان ازدواج كرد و دختران خويش را به عقد آنان درآورد؟
عالم علوي: شيعيان عقيده دارند كه آن سه نفر قلباً مؤمن نبودند، اما در ظاهر و به زبان، خود را مؤمن نشان ميدادند؛ و پيامبر اكرم نيز اسلام آوردن هر كس را كه شهادتين را بر زبان جاري ميكرد، ميپذيرفتند و با آنان همچون ديگر مسلمانان رفتار ميكردند، حتي اگر آنها ايمان قلبي نداشته و منافق باشند. ازدواج پيامبر (ص) با دختران آنها نيز و ازدواج آنان با دختران پيامبر نيز پيرو همين قاعده بوده است.
عباسي: به چه دليل ميگويي كه ابوبكر ايمان نداشت؟
علوي: دراين باره دلايل قطعي ومتعددي وجود دارد، از جمله آن كه وي در موارد بسياري به پيامبر خدا (ص) خيانت ورزيد، يكي از آن موارد، همراهي نكردن با لشكر اسامه و سرپيچي از فرمان رسول خدا در اين باره بود. قرآن كريم نيز كساني را كه با فرمان رسول الله (ص) مخالفت كنند، جزء مؤمنان به شمار نميآورد و ميفرمايد: ﴿فلا و ربك … تسليماً﴾[1]
پس ابوبكر نيز از فرمان رسول خدا سرپيچي كرده و جزء مصاديق اين آيهي شريفه محسوب ميشود.
از سوي ديگر، پيامبر خدا (ص) كساني را كه برخلاف فرمان وي، از همراهي با لشكر اسامه سرباز زدند، لعنت كرده است. آيا رسول خدا (ص)، مؤمنان را لعنت ميكند؟![2]
پادشاه گفت: پس گفتهي علوي صحيح است و او مؤمن نبوده است!
وزير گفت: اهل سنت دربارهي همراهي نكردن آنان با لشكر اسامه، توجيهاتي دارند..
پادشاه گفت: آيا توجيهات ميتواند كارهاي ناروا را موّجه كند؟ اگر باب بهانهجويي و توجيه گشوده شود، هر شخص مجرم و خطاكاري ميتواند براي خطاي خود توجيهي بياورد، مثلاً سارق ميگويد: به خاطر فقر، سرقت كردم؛ و يا شارب خمر ميگويد: به علت مشكلات و غصههاي بسيار، شرب خمر انجام دادم. به همين ترتيب، هر كس گناهي انجام دهد، توجيهي براي كار خود ميتراشند و نظام اجتماعي مختل ميگردد و مردم براي ارتكاب گناه و معصيت، گستاخ ميشوند. نه، نه! توجيه فايدهاي ندارد!
با شنيدن اين سخنان، چهرهي شيخ عباسي سرخ شد و درمانده گشت. نميدانست چه بگويد…
منبع: مناظرات علمای شیعه و سنی
فرم در حال بارگذاری ...