« حوض کوثر | حضرت علی و حوزه کوثر » |
فيض القدير شرح الجامع الصغير للمناوي، ج3، ص20
آقاي تفتازاني مي گويد:
خداي عالم كه قرآن و عترت را با هم قرين کرده است، خواسته است اعلام کند كه تمسک به اينها، منقذ و نجات دهنده از ضلالت و گمراهي است.
يعني: معنايي براي تمسک به کتاب و عترت نيست، مگر فرا گرفتن دستورات آنها، در حوزه هدايت.
شرح مقاصد تفتازاني، ج2، ص221
همچنين واژه «لا تفترقان» و «لن تضلوا» و اينكه در بعضي از جاها آمده «تارک فيکم خليفتين، کتاب الله وعترتي و اهل بيتي»
مسند احمد، ج5، ص182 - مجمع الزوائد للهيثمي، ج1، ص170
اين مطالب كه گفته شد و ده ها قرائن ديگر، نشان مي دهد كه هدف نبي مكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) از حديث ثقلين، اين بود كه کتاب الله و عترت را با هم، قرين و عِدل و همسنگ و ترازو قرار دهد. همانطوري که امامت و هدايت و جاودانگي قرآن براي همه محرز و ثابت است، امامت و هدايت و جاودانگي اهل بيت (عليهم السلام) هم بايد براي همه ثابت و محرز باشد.
حال حدیث جعل شده بنی امیه را بررسی کنیم :
«كتاب الله و سنتي»:
خود بزرگان اهل سنت با کمال صراحت تصريح دارند بر اينکه اين روايت، روايت صحيحي نيست.
آقاي حسن سقاف - از علماي بزرگ اهل سنت اردن - در اين زمينه مفصلا سخن گفته و ثابت کرده كه اين روايت، صحيح نيست.
حديث «کتاب الله و سنتي» در صحاحشان نيامده است - نه در صحيح بخاري، نه در صحيح مسلم، نه در صحيح ترمذي- . فقط در موطأ مالک آمده كه آن هم به صورت مرفوع و مقطوع و مرسل است و روايت مقطوع از ديدگاه اهل سنت اعتبار ندارد
فرم در حال بارگذاری ...